Ako Fico urazil voličov

Autor: Ivan Trpčevski | 15.2.2012 o 17:48 | (upravené 15.2.2012 o 17:53) Karma článku: 16,49 | Prečítané:  483x

Nedávno sa mi dostal do ruky leták strany SMER-SD, ktorý porovnáva „úspechy" svojho vládnutia, ktoré si prisúdila a porovnáva ich s „neúspechmi" vlády Ivety Radičovej. SDKÚ má však momentálne problémy sama so sebou, takže sa Smeru veľmi nevenuje. KDH sa asi ohradzovať veľmi voči Smeru nebude s vidinou budúcej koalície. Tak sa budete musieť zaobísť s mojim porovnaním týchto „úspechov a neúspechov". Úprimne si myslím, že už pre priemerného človeka s priemerným vzdelaním je tento leták urážkou jeho intelektu.  Ale pekne po poriadku.

Leták hovorí o 141km nových diaľnic. Celkovo za svojej vlády mal Fico možnosť prestrihnúť pásky na 208,8km diaľnic a rýchlostných ciest, ak počítam polovičné profily, teda 104,4km v plnom profile. Nuž, to nie je až také zlé. Horšie je, že napriek tomu, že celý čas nariekal nad tým, ako sa za Dzurindu diaľnice nestavali, tak za 4 roky jeho vlády sa začalo stavať len 37,5km v plnom profile. Teda pásky, ktoré strihal boli z prevažnej časti úseky, ktoré podpísali práve za druhej Dzurindovej vlády. Pre porovnanie Fígeľ za rok a pol začal stavať 53,5km v plnom profile.

Okrem toho sa začala budovať cez PPP projekt R1 v dĺžke 51,6km v plnom profile. K cene za PPP projekty som sa vyjadril už tu: http://trpcevski.blog.sme.sk/c/226172/Cena-za-PPP-projekty-a-porovnanie-s-cenou-bez-PPP.html Preto by som povedal k tejto téme len toľko, že zvoliť nevhodný PPP model (3 veľké balíky, kde sa môže zapojiť malý počet konzorcií, prevažne pod vedením zahraničnej spoločnosti - pri III. balíku jediný záujemca), tým pádom stavať predražene ako sa aj dnes potvrdzuje a za peniaze, ktoré si do svojho hospodárenia nezapíšu a ktoré budú splácať všetky ostatné vlády po ďalších 30 rokov, rozhodne nie je umením. Dôležité je, kto to zaplatí. Myslím tým vládu, ktorá na to vyčlení peniaze,  zaplatíš to samozrejme Ty, drahý daňový poplatník.

Ostatné projekty sa nepodarilo (chvalabohu) podpísať. Chvalabohu preto, lebo ročné splátky za 3 PPP projekty by boli €710mil. Pre porovnanie, v poslednom Vážneho rozpočte Ministerstva dopravy (na rok 2010) bolo na cesty I. triedy, rýchlostné cesty a diaľnice vyčlenených dokopy €755,5mil vrátane peňazí z EU fondov. Bez EU peňazí  to bolo len €246,6mil.

Ak by sme teda podpísali všetky 3 balíky, zvýšili výdaje zo štátneho rozpočtu na všetky typy ciest na 2,87 násobok, nepostavili by sme ani 1km cesty tak by sme mali akurát dosť peňazí na zaplatenie účtu za PPP projekty! Dobrá vízia na ďalších 30 rokov, čo poviete?

Pre porovnanie v rozpočte na rok 2012 je na výstavbu z vlastných zdrojov vyčlenených €287,4mil + €138,6mil platba za PPP projekt pri Nitre + EU fondy.

Každopádne, ak by rád pán Fico porovnával svoje úspechy s vládou premiérky Ivety Radičovej, mal by si uvedomiť, že na výstavbu diaľnic nedal viac peňazí, napriek tomu, že mal väčšiu dieru v rozpočte. Rovnako tak nezačal za 4 roky stavať toľko úsekov ako Radičovej vláda za rok a pol. Jediné, čím sa môže „pochváliť" je to nešťastie s PPP projektmi, ktoré, ďakujme bohu, v dvoch prípadoch spackali a nestihli dotiahnuť do konca. Ale aby sme nekrivdili pánovi Ficovi, tak strihanie pások im ide naozaj lepšie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?